fbpx

5 Gode Tips For Annonsering På Facebook

C-Media logo - Kontakt Oss

Topp 5 Tips For Annonsering På Facebook

Cato Hagen – C-media.no

1. Aldri bruk “Frem innlegg” knappen.

FB frem innlegg funksjon
Facebook har implementert “Frem innlegg” knappen for å gjøre det enklere for alle å annonsere på Facebook. Men denne knappen er nok en luring. Facebook tjener svært gode penger her og det er nettopp derfor denne knappen eksisterer.

Det er anbefalt å ikke bruke denne annonserings muligheten hvis formålet er å få flere besøkende over til ditt nettsted. Når du fremmer et innlegg på Facebook så starter du en såkalt “engasjements kampanje”. Det er en annonsekampanje som har en algoritme for å skape flere “liker” klikk og smilefjes bl.a. Men du vil nok med stor sannsynlighet ikke få se en økning i aktivitet på din bedrifts hjemmeside. Denne funksjonen vil svært sjeldent resultere i flere konverteringer.

Du har i tillegg svært lite kontroll over annonsen og kan heller ikke se nøyaktig hvor bra annonsen presterer.

Rådet her er egentlig: La den knappen være 🙂 . Sett heller opp annonsen i Facebook Business Manager. Da har du full kontroll over annonsen og kan teste ut forskjellige versjoner av den. Du har og mulighet til å sette opp automatiske regler slik at annonsen skrur seg av i ineffektive perioder.

2. Utform annonsen slik at den vekker interesse.

Skal man annonsere på Facebook så må nesten annonsen engasjere sosialt. Man bør ha en annonsetekst og en overskrift som vekker interesse, men man bør i tillegg ha et bilde som ikke skaper forvirring. Det er anbefalt å bruke et bilde med minimalt med tekst og det bør komme helt klart fram hva man ønsker å kommunisere.

Har man mulighet til å sette sammen en video så er det helt klart å foretrekke.
Hvis man kun har mulighet til å bruke bilder så bør bildene være av høyeste kvalitet og produkt, tilbud eller tjeneste man promoterer bør være fremhevet.

3. Ha Facebook Pixel installert på ditt nettsted.

Det er svært viktig å få en god innsikt i hva som skjer etter at noen klikker på en annonse og besøker ditt nettsted. Her er Facebook Pixel uvurderlig. Facebook Pixel er en liten kode man installerer på sitt eget nettsted og med denne kan man få registrert handlingsmønsteret til de besøkende.

Med Facebook Pixel så kan man sette opp forskjellige “hendelses triggere”. Det vil si, hvis en besøkende klikker seg videre til f.eks. en produkt kategori på ditt nettsted etter å ha klikket på annonsen, så kan man ha en egen Pixel hendelse for akkurat denne produkt kategorien.

Denne hendelsen blir registrert hos Facebook og vi kan bruke denne dataen for å sette opp en såkalt “retargeting” annonse. Dette er en annonse som kun blir vist for de som allerede har besøkt ditt nettsted og klikket seg inn på akkurat denne produkt kategorien.

Hvis man ikke benytter seg av denne funksjonen så vil man gå glipp av betydelig avkastning på total annonseinvestering.

4. Test annonsen imot flere forskjellige demografier.

En annonsekampanje kan ha flere annonseoppsett med helt forskjellig demografi. Får å finne ut om man treffer riktig publikum med sin annonse så bør annonsen dupliseres og testes ut imot flere forskjellige demografier. Det vil si at man tester samme annonse imot forskjellige publikumsgrupper. Det kan da være at man tester den samme annonsen imot forskjellige aldersgrupper f.eks. eller publikum basert på kjønn, bosted, eller interesser.

Når man treffer riktig demografi så kan man snevre annonsekampanjen litt inn og kun fokusere på publikumsgruppen man har best respons på. Man sparer dermed penger på annonsen som da i tillegg vil resultere i en bedre annonseavkastning.

5. Kontinuerlig analyser trafikkdata.

Når man har en annonse som fungerer tilfredstillende så er det viktig at man holder øye med annonsekampanjen. En annonse på Facebook vil etterhvert “dø ut” og miste interesse og respons, og da er det viktig at man enten gjør en endring i demografi, eller at man rett og slett avslutter kampanjen og setter opp en ny.

Det er ingen poeng i å satse penger på en hest som har gjort ferdig løpet sitt.

Ønsker du litt mer info om hvordan vår tjeneste kan hjelpe din virksomhet?

Ta en titt her